נזקי שריפה – מה חשוב לדעת ואיך מתמודדים?

כאשר אדם צריך להתמודד עם אירוע של נזקי שריפה, שלרוב משאיר אחריו חורבן והרס רב, אין לו זמן או כוחות נפשיים, להתעסק עם שמאי חסר ניסיון או עם שמאים שמגיעים מטבעם חברת הביטוח, שלא ממש חפצה להחזיר לכם את ההפסדים שלכם במלואם. במיוחד במקרה של שריפה, חשוב להניע במהירות את התהליך של כיסוי הנזקים כדי להתחיל באופן מיידי את עבודות השיקום של הבית או רכישת ציוד חיוני במקום הציוד שנפגע בשריפה. 

מה תפקידו של שמאי במקרה של נזקי שריפה?

שריפה היא אירוע חמור, מסכן חיים, כשהוא לא מטופל בזמן. אנשים עלולים להיפגע מעשן עוד לפני שהאש מתקרבת אליהם. הדבר הראשון שצריך להציל כאשר פורצת שריפה או אדם מוצא את עצמו בעיצומה, אלה החיים עצמם. כמעט ולא ניתן להציל חפצים שניזוקו בשל נזקי שריפה, ולעמן האמת, אנשים שביתם או משרדם נפגע משריפה, לרוב מברכים שמדובר רק בנזקים ברכוש ולא באבדות בנפש. עם זאת, תפקידו של שמאי נזקי שריפה הוא לצמצם עד כמה שניתן, את הנזק הכספי שנגרם למי שפונה אליו, להערכת הנזקים שנגרמו להם עקב שריפה בביתם או בבית העסק שלהם.

איך מתארגנים אחרי שמתפזר העשן?

להבדיל מנזקי מים, לרוב, נזקי שריפה הם סיפור של כמעט טוטל-לוס. אם הציוד לא נשרף מהאש, סביר להניח שהוא ספג עשן כבד ולא ניתן יהיה לתקן אותו. שיפוץ של בית שנפגע בשריפה גם עלול להתארך מאד לעומת שיפוץ בבית שנפגע מהצפה של מים או רטיבות. דיירי הבית עלולים למצוא את עצמו נודדים לפתרון דיור אחר, וכל אגורה שהם יכולים לקבל מהביטוח, וכמה שיותר מוקדם, היא כמו אוויר לנשימה עבורם. לצד עוגמת הנפש של אובדן ציוד יקר, גם מבחינה עלות כספית וגם מבחינה סנטימנטלית, דיירים של בית שנשרף, צריכים למצוא פתרונות לנושאים של היומיום, כמו בגדים חדשים, חפצים אישיים וכדומה. לעיתים, תיקון הדברים מתמשך, מצב שרק מגדיל את הנזק הכספי שבלאו הכי, כבר נגרם למשפחה. 

הנזקים וההשלכות של אירוע אש ונזקי שריפה עלולים להיות רבים וקשים:

נזקים ממי כיבוי, נזקים לבתי השכנים, נזקים מפיח ועשן ופגיעה ביכולת להשתמש בציוד או במבנה, שכתוצאה ממנה, לא ניתן יהיה לקבל על המבנה דמי שכירות, מצב שיסב לבעלי המבנה, הפסד כספי ניכר. כעיקרון, פוליסת ביטוח סטנדרטית מתייחסת ל-4 סוגים של נזקים, או בשפה המופיעה בפוליסת ביטוח, סיכונים: אש, ברק, רעם ועשן שהוא אינו נחשב לתופעה קבועה, אלא יוצאת דופן. שני סיכונים נוספים, המופיעים בפוליסות ביטוח הם: התפוצצות והתקלחות. החשיבות של ציון שני הסיכונים, מתקשרת לנזק שיכול להירגם לרכוש, כאשר שני האירועים מתרחשים ולא ניתן לעצור את ההתפשטות הנזקים שהם אחראים להם.רוב האנשים שבידיהם פוליסת ביטוח המתייחסת לסעיפים הנ"ל, לא תמיד בקיאים במשמעות של הדברים הרשומים בפוליסה, ובוודאי שלא תמיד מבינים מה המשמעות של הסעיפים הכתובים באותיות קטנות. לכן, חשוב לעבוד מול שמאי מנוסה, שלא רק שידאג שבעלי הדירות שניזוקו, אלא שגם יבינו מהן הזכויות שלהם מול חברות הביטוח, וגם מה חברות הביטוח לא מעוניינות שהמבוטחים שלהן יגלו כשהם באים לתבוע את הזכויות שלהם.

מה עושים אחרי שמכבים את האש?

הדבר הראשון שצריך לעשות, אחרי שמכבים את הלהבות, ומקבלים אישור מנציג של כיבוי אש שניתן להיכנס לדירה, הוא להזמין שמאי נזקי שריפה כדי שירשום חוות דעת על היקף הנזקים שנגרמו לדירה, כדי שיהיה ניתן להתחיל בתהליך תביעה מול חברת הביטוח. חיים שריקי מעניק שירותי שמאות כבר למעלה מ-42 שנה, ומתמחה בין היתר בהערכת נזקי שריפה.