שמאי רכוש דרושים

מקצוע השמאות הפך אטרקטיבי ומבוקש יותר ויותר בשנים האחרונות, ובהתאם לביקוש נפתחו קורסים המכשירים שמאי רכוש וחקלאות במספר מכללות וארגונים בישראל לרבות לימודי תעודה במכללת השמאים.

אלה מה, במידע השמור במשרדנו עולה כי ישנם מכללות ידועות אשר פתחו קורס שמאי רכוש כאשר המרצים אינם שמאי רכוש מנוסים כמו לדוגמא באחת המכללות מדריך ומרצה אחד מעורכי הדין אשר כלל אין לא ניסיון בבדיקת נזקים ו/או הערכת רכוש – פשוט הוא מלמד את הסטודנטים ע"פ כתבי תביעה ו/או חומרים שנלקחו מהאינטרנט.

במכללה אחרת נוכחתי במרצה אשר במקצועו שמאי מקרקעין ללא ניסיון בנזקי רכוש, ואף לא הפיק חוות דעת אחת לנזקי רכוש.במכללה נוספת נדהמתי לראות ולשמוע כי המרצה היה אחד מבוגרי קורס שמאי רכוש שלמד אצלי מספר חודשים ועכשיו הוא משמש כמרצה , בשיחות שקיימתי עימו הבהרתי כי אין הוא יכול ללמד ולהסמיך שמאי רכוש כל עוד הוא לא הפיק חוות דעת אחת, לא בדק ו/או העריך נזק – אז איך אתה יכול ללמד מישהו אם אין לך ניסיון. 

מדוע אני כותב ומאיר את עיניכם בנושא שנרשם מעלה, הרי זה לא קשור לשורת הנושא "דרושים".

להלן תשובות ברורות וטיפים חשובים לקוראים הנכבדים ולכל אלו שרוצים ללמוד את המקצוע שמאי רכוש.

א. בררו בקפידה רבה מיהו המרצה מה ניסיונו בתחום.

ב. בררו איזה תעודת שמאי רכוש אתם מקבלים, מי חתום על התעודה – לא מספיק שהתעודה מטעם המכללה.

ג. בררו אם בתום הלימודים וקבלת התעודה לאיזה ארגון ו/או מוסד המאגד את השמאים כמו לדוגמא: לשכת השמאים, איגוד השמאים ו/או ארגון שמאי רכוש בישראל.

ד. בררו אם אתם מתקבלים באחד הארגונים שנרשמו לעיל באופן אוטומטי ללא התמחות אצל מאמן מורשה, לרבות דרישות הארגון בבחינות פנימיות, מבחני כניסה, וועדות וכיוצ"ב.

טיפ קטן ונוסף, ישנם מכללות אשר מודיעות כי קורס שמאי רכוש מוכר ע"י איגוד או ארגון זה או אחר, זה יכול להיות אבל תשאלו האם אחרי הקורס אתם מתקבלים לאותו איגוד או ארגון כחברים באופן אוטומטי. 

לעניין נושא הכתבה "דרושים" יובהר כי ע"פ בדיקתנו עולה כי נכון להיום ישנם רק כ 230 שמאי רכוש בישראל.. לרבות העובדה וכפי הידוע לנו היום במדינת ישראל חסרים מגוון רחב של בעלי מקצוע בתחום ובתוכם "שמאי רכוש וחקלאות" המהווה מענה לדרישת עיסוקם בתחום, זאת וכאשר אנו כיום מצויים במצוקה אמיתית על רקע מחסור של שמאי רכוש וחקלאות בישראל לרבות הכשרתם במכללה מקצועית מתאימה. 

עיסוקו של שמאי רכוש וחקלאות מגוננת ואלו שמאי הרכוש עוסקים בעיקר במגוון רחב במקצוע כדוגמת נזקים שנגרמו מהצפת מי גשמים, אסונות טבע ונפילת עצים, פעולות איבה, נזקי התלקחות ושריפות, נזקי מים שנגרמו מהשכנים המתגוררים מעלינו, נזקי קבלנים תמ"א 38 , נזקי ריהוט מטבחים ושיש, פריצה, חבלה וכל הערכת רכוש לרבות נזקי מיטלטלין לסוגיו וכיוצ"ב – אלו עיסוקיו של שמאי רכוש, על כן ישנם ביקושים רבים לשמאי רכוש בכדי לערוך שומות לאירועים שנרשמו מעלה. 

למידע נוסף אודות לימודי שמאות – בקרו בעמוד המידע אודות לימודי שמאות מטעם מכללת השמאים 

הכותב חיים שריקי – הינו יו"ר ארגון שמאי רכוש בישראל, ומנהל את "מכללת השמאים"