שמאי רכוש עבודה

שמאי רכוש בישראל הינו מקצוע נדרש אשר אותם שמאים מוסמכים עסוקים בכל ימות השנה, שכן נכון להיום אנו כיום מצויים במצוקה אמיתית בעיקר על רקע מחסור של שמאי רכוש בעלי עם ניסיון והכשרה מקצועית מתאימה. 

הדרישה לשמאי רכוש לגדול הדרומי עצומה בשל נזקי איבה מקו העימות הדרומי והנזקים שנגרמים לרכושנו למטענו היקר.

משכך לפני מספר שנים הוקמה מכללת השמאים תוך בניית תוכנית לימודים מפורטת המגבשת את כל הנושאים בהם עוסק שמאי רכוש וסוקר סיכונים - ומאז ועד היום ערכנו עשרות רבות של קורסים בהם חלק גדול מהבוגרים פתחו משרדים עצמאיים , וחלקם גם עובדים ועוסקים בתחום.  

מכאן נדגיש כי מתפקידו של שמאי רכוש לעסוק בנזקי איבה, ישנם מספיק תביעות נזיקין בנושא רכוש ומיטלטלין, לרבות נזקי התלקחות ושריפה של דירות, מפעלים, עסקים, מחסנים, מסעדות וכיוצ"ב, 

באשר לנזקי גשמים הצפות וחדירת מים למתחם רכושנו  נזקי טבע ונפילות עצים, נזקי פרוייקטים תמ"א 38 , 39 – שיפוץ מבנים ופגיעה ברכוש, נזקי עץ וריהוט, ספקת מוצרים פגומים כמו לדוגמא סלון, מטבחים ומשטחי שיש, אריחי ריצוף, עבודות קבלנים לקויות, חבלה בזדון, פשיטות רגל והוצאה לפועל, חלוקת רכוש, הערכת ציוד ומכונות למפעלים, למסעדות, משרדים ורכוש הערכת עיזבון, וכל נזק אשר נגדם לרכוש ומיטלטלין. מתפקידו של שמאי רכוש לבחון, לצלם ולערוך שומה וחוות דעת מקצועית אשר מגבשת את עלויות פרטי הרכוש והנזקים הרבים שצויינו מעלה ואף יותר מזה תחום שמאות רכוש הינו עולם בפני עצמו, ולא כל שמאי רכב ו/או שמאי מקרקעין יכול להתמחות בתחום בדומה לרופאים, רופא אורטופד אינו יכול למלות את תפקידו של רופא עיניים, ומכונאי אינו יכול לטפל בשעונים, העובדה שכל מקצוע מומחה הינו ייחודי גם שמאי רכוש חייב לעבור הכשרה מתאימה בכדי לעסוק בתחום ובכדי להפיק חוות דעת מומחה המקובלת בכותלי בית המשפט,  ולכן הכשרת שמאי רכוש ועיסוקו בתחום מחייבת בראש ובראשונה לעבור הכשרה מתאימה תוך השתייכותו לארגון ו/או לאיגוד המאגד את השמאים כדוגמת לשכת השמאים אשר כפופה למשרד המשפטים, איגוד השמאים, ו/או ארגון שמאי הרכוש בישראל. 

באשר לעבודה בתחום נזקי והערכת רכוש כפי שציינתי מעלה ובמאמרים אחרים נכון להיום חסרים כ 1,500 שמאי רכוש בישראל אשר לכולם יש מספיק עבודה לעסוק בתחום. 

כך לדוגמא ע"פ בדיקתנו, בשנת 2018 הוגשו תביעות רכוש בכ 800 מיליון ₪ שהתחלקו בשכר טרחה בין כ 230 שמאים כאשר ממוצע שכרו של השמאי מינימום לנזק היה 1,400 ₪ ועד לאלפי שקלים לשומה , תלוי בעבודתו של השמאי וכמה פריטים הוערכו בחוות דעתו משום שכל פריט שניזוק חובה על השמאי לבדוק את מקוריותו, מצבו, מתי נרכש והערכתו ליום ביקורו – כל למשל כגבש את כל הפריטים שנרשמו לשומה ע"י שמאי רכוש ו/או שמאי חקלאות. 

במכללת השמאים כיום מלמדים את מקצוע השמאות תוך הדגש לאתיקה מקצועית אשר נקבעה בחוק בדומה לשמאי מקרקעין, תוך לימודים של אבני דרך לפעולת השמאי בכדי להפיק חוות דעת מקצועית מהימנה ומשפטית.

הלימודים במכללת השמאים אורכים כ 13 מפגשים ומתכם מפגש אחד סיור במפעל ו/או במקום קרות מקרה שריפה הצפה לשם המחשה וביצוע סטאג' מהיר, תוך הפקת כתב כמויות, הערכת פרטי רכוש בפועל והפקת חוות דעת ראשונית. 

בגמר הלימודים והגשת פרוייקט הסטודנטים מקבלים 3 תעודות – אחת לקיר, אחת תעודת שמאי ממוספרת עם תמונה והשלישית תעודת חבר בארגון שמאי הרכוש בישראל הנושא מספור ותמונה. 

עם התעודות הללו תוכלו להגיש קורות חיים להצעות עבודה, ולכל אלו שרוצים כבר לעבוד בתחום יכולים להשתמש בלוגו של ארגון שמאי הרכוש בישראל תוך הדגש כי למדו במכללת השמאים בישראל. 

זכרו כי זכותכם ע"פ חוק אין מקבלים את פסיקתו של שמאי מטעם חברת ביטוח וכי זכותכם למנות שמאי רכוש פרטי אשר יעריך את הציוד והמיטלטלין לרבות כל הנזקים שנגרמו לרכושכם. 

   הכותב חיים שריקי – הינו יו"ר ארגון שמאי רכוש בישראל, ומנהל את "מכללת השמאים"