שמאי רכב image
למה חשוב לעבוד עם שמאי רכב עצמאי

מדוע לעבוד דווקא עם השמאי חיים שריקי?

  • חיים שריקי הינו שמאי רכב בעל ניסיון ומוניטין של כ-45 שנים, מאז 1974
  • חיים שריקי הינו שמאי עצמאי, שאינו עובד עם אף חברת ביטוח ואינו מחוייב לאף חברת ביטוח. חיים שריקי
  • חיים שריקי הינו בעל הסמכה של עד מומחה הרשום במאגר בתי המשפט השלום והמחוזי
  • חיים שריקי הינו שמאי רכב המומחה לכל סוגי הרכב, כולל אופנועים, רכב כבד וצמ"ה, רכבים חקלאיים, רכבים עתיקים ורכבי אספנות
כחלק מהשירות, אנו נלווה אתכם בכל התהליך, החל מהערכת הנזק לרכב שלכם, המשך בליווי ומעקב תיקון הרכב במוסך, וכלה בתיעוד מהלך התיקונים עד לגמר הטיפול, כאשר בסיום הבדיקה נפיק עבורכם חוות דעת שמאי מקצועית ומפורטת, הכוללת את הנזקים שנגרמו לרכב תוך חישוב ירידת הערך המסחרית שנגרמה בגין תיקוני מרכב, התאמת צבע וצביעה לא מקורית.

עם כל הכבוד, ויש כבוד, כאשר אתם צריכים לקבל החזר מחברת הביטוח על נזקים שנגרמו לרכב שלכם, עקב תאונה, או תקלה אחרת, לא תמיד אתם יכולים לסמוך על חוות הדעת של שמאי רכב מטעם החברה עצמה. על מנת שלא יהיו הפתעות בלתי נעימות, חשוב לפנות לשירותיו של שמאי רכב עצמאי, מנוסה ואמין, כדי שתוכלו לקבל תמונה אמיתית ומלאה של היקף הנזקים שנגרמו לרכב שלכם וכמה תוכלו לקבל החזרים על ההוצאות שלכם על תיקון ושיפוץ הרכב הניזוק.

למה צריך לעבוד מול שני שמאי רכב?

הסיבה לפנייה ולעבודה עם שמאי רכב נוסף, היא אותה הסיבה שבגללה עובדים מול שני עורכי דין כאשר קונים או מוכרים דירה, או כל עסקה אחרת, שיש אינטרס מובהק לאחד מהצדדים להרוויח על חשבון הצד השני. לא שחלילה, חברות הביטוח רוצות להרוויח על חשבון הלקוחות שלהן, אבל, מכיוון שלפעמים מדובר בהרבה כסף שהביטוח צריך לשלם על נזקים שנגרמו לרכב, חשוב שיהיה עוד גורם, בלתי תלוי, שיביע את חוות דעתו המקצועית, בזמן של תביעה נגד חברת הביטוח. כעיקרון, מותר ללקוח של חברת הביטוח, להיעזר בשירותיו של שמאי רכב עצמאי, ולקבל החזר על ההוצאה באמצעות הצגת חשבונית מס ולהציג בפני חברת הביטוח.

מהו תפקידו של שמאי רכב?

לעיתים קרובות, אין צורך לפנות לשמאי רכב אחר כדי לקבל אומדן אמיתי של נזקים שנגרמו לרכב עקב תאונת דרכים. אבל, לפעמים, במיוחד אם יש ניסיון קודם עם החברה, או חברת ביטוח אחרת, חשוב להיעזר בשירותיו של שמאי רכב עצמאי, שיכול להעריך את הנזקים שנגרמו לרכב, ולתת חוות דעת מקצועית שתקבע את עלויות התיקון של המכונית ואת ערכה בכלל, אחרי התאונה, ואחרי התיקון. חוות דעתו של השמאי היא בעלת השפעה מכרעת לגבי גובה הפיצויים שיינתנו על ידי חברת הביטוח.

הערכת היקף הנזק שנגרם למכונית עקב תאונת דרכים הוא אחד מהנתונים שהשמאי מטפל בהם. נושאים אחרים שהם תחת אחריותו, הם תיאור מהלך התאונה ופירוט הגורמים שהביאו להתרחשותה. שמאי רכב מטעם חברת הביטוח הוא זה שגם יעריך את מידת הנזק שנגרמה לכלי הרכב הנוספים שהיו מעורבים בתאונה. במקרים שיתברר, שהנהג היה שיכור בזמן התאונה או שהרכב שהיה מעורב בה, לא תוחזק היטב, בעל הרכב לא יהיה זכאי לפיצויים.

איך בוחרים שמאי רכב פרטי מקצועי ומהימן?

בחירה של שמאי רכב אמין, מקצועי ומנוסה, יכולה להציל לכם אלפי אם לא עשרות אלפי ₪, במידה וחברת הביטוח שלכם, תנסה להתחמק מתשלום של הנזק שנגרם לרכב שלכם, אם לא במלואו, אפילו בחלקו. מכיוון שהחוק מאפשר למבוטחים, לפנות לשמאי עצמאי לבדיקת הרכב והערכת הנזקים שנגרמו בזמן תאונת דרכים, אפשר למצוא היום שמאי רכב פרטיים שעזבו את חברות הביטוח, אך עדיין שומרים איתן על קשר.
כדי להיות בטוחים שאתם מקבלים הערכה אמיתית של היקף הנזקים, ושהאינטרסים שעומדים מול השמאי, הם חשיפת האמת, ולא הטיית העובדות לצד כזה או אחר, חשוב לפנות לשמאי עצמאי, בעל מוניטין, ישר ומנוסה. הפנייה לשמאי אחר, שאינו מטעם חברת הביטוח, אינה מפחיתה מיושרו או מיומנותו של השמאי שחברת הביטוח מינתה במטרה לאמוד את היקף הנזקים, היא פשוט באה כדי להגן על מלוא הזכויות שלכם, וכמובן, על הכסף שלכם, שמעבר לעוגמת נפש על הנזק שנגרם לרכב, אתם צריכים גם לשלם על התיקונים כדי שהרכב יחזור במהרה לשימוש.

שמאות רכב במקרה של תאונה – מה צריך לדעת?


שמאות רכב במקרה של תאונה – מה תפקידו של השמאי בסיפור?

את שמאי הרכב תוכלו לפגוש בכל הליך של תאונת דרכים, כיוון שהוא הכתובת היחידה בשלב שבו זקוקים להערכת הנזק הנגרם למכוניות המעורבות בתאונה. הוא האיש שיקבע את עלות תיקון המכוניות ואת ערכן. את מסקנותיו מגיש שמאי הרכב בדו"ח, בו הוא כותב את חוות דעתו האובייקטיבית על היקף הנזק שנגרם לכלי הרכב. לחוות הדעת של השמאי השפעה מכרעת על גובה הפיצויים שתקבלו מחברת הביטוח. בכל תביעת ביטוח, להוציא ביטוח חובה, תדרוש חברת הביטוח מהמבוטח להעריך את הנזק שנגרם למכוניתו שהייתה מבוטחת ולפרט את גורמי ומהלך התאונה. בין אם מדובר בביטוח מקיף או צד ג' יהיה צורך בשמאי, גם בשביל להעריך את הנזק שנגרם לכלי הרכב האחרים שהיו מעורבים בתאונה. יחד עם זאת, במקרים בהם יתברר כי הנהג נהג בשכרות או שהרכב המעורב בתאונה לא תוחזק כראוי, לא ייתנו פיצויים.

שמאי רכב מטעם חברת הביטוח, או פרטי?


כיום, הנוהל הוא שכל חברת ביטוח ממנה שמאי מטעמה במקרים של תאונות דרכים. חברת הביטוח בוחרת את השמאי מתוך רשימת שמאי הרכב המוסמכים, אשר חברים באיגוד שמאים כזה או אחר. השמאי הנבחר לצורך ביצוע שמאות רכב יעריך את הנזק, ולדו"ח שיגיש לחברת הביטוח תהיה השפעה מכרעת על גובה הפיצוי אותו יקבל הלקוח המבוטח. הבעייתיות העיקרית הקיימת בבדיקתו של שמאי רכב כזה היא שהוא משוחד לחברת הביטוח. היינו, מכיוון שאת משכורתו הוא מקבל ממנה, הדו"ח שיכתוב יהיה מותאם לאינטרסים של החברה שאינה ששה לפצות הרבה, אם בכלל. לעומת זאת, בבחירת שמאי רכב פרטי מטעמכם, אתם מבטיחים לעצמכם הערכה אובייקטיבית של הנזק, נטולת כל אינטרסים. בנוסף, באמצעות שמאי פרטי אתם מוודאים שדו"ח שמאות הרכב שהגיש השמאי של חברת הביטוח הינו הגיוני.

איך מתנהלים עם שני שמאי רכב?

במידה והלקוח בוחר להיעזר בשמאי נוסף, הוא יהיה זכאי לתשלום עבור ההוצאה בהצגת חשבונית מס לחברת הביטוח. במידה וחוות הדעת של השמאי תהיה איכותית, ייתכן מאד שחברת הביטוח תקבל את הערכתו ועל פיה ייקבעו התשלומים ללקוח. יחד עם זאת, במידה וישנם פערים משמעותיים בין ההערכות של השמאי הפרטי לשמאי של חברת הביטוח, יהיה צורך לבדוק את הסיבה להבדלים הקיימים. ייתכן מאד ויוחלט במקרים כאלה לשמוע חוות דעת של שמאי שלישי שאינו מטעם אחד הגורמים שתכריע בנושא ותתקבל על שני הצדדים. במקרים של חוסר הסכמה בין הצדדים, ההכרעה בנידון מגיעה עד לערכאות משפטיות.

איך בוחרים שמאי רכב?

במידה ומעוניינים בשמאי רכב נוסף לזה שמציעה חברת הביטוח, יש לעשות את הבחירה בצורה נבונה ואחראית. אחרי הכל, חוות דעתו היא זו שתקבע את גובה הפיצויים שתקבלו מהביטוח. רצוי לברר על שמאי הרכב מלקוחות שאכן נעזרו בשירותיו, בכדי לעמוד מקרוב על מידת ההצלחה שלו בהגשת דו"חות ועל אופי השירות שהוא מציע. ברוב המקרים שמאי רכב ייבחר לאחר מקרה של תאונת דרכים. אולם, רצוי בהחלט לבחור בו עוד הרבה קודם לכך, כבר בזמן רכישת הרכב ולאחריו. בזמן כזה, ולא בתחושת הלחץ והבלבול שלאחר תאונה, סביר להניח שהבחירה תיעשה מתוך כובד ראש.

מה עושים במקרה של תאונה – הדרכת שמאי רכב


מה עושים במקרה של תאונה?

שמאי הרכב חיים שריקי חושף כאן מה עושים במקרה של תאונה, על מנת להבטיח שתקבלו את מירב הפיצויים המגיעים לכם. כפי שבטח שמעתם זה מכבר "ידע שווה כסף", ולכן, על מנת שזכויותכם לא תקופחנה במקרה של תאונת דרכים חס וחלילה, בחר חיים שריקי השמאי לכתוב את המדריך שאותו אתם קוראים, על מנת שברגע המקרה המצער תדעו כיצד לפעול, ומה אתם אמורים לעשות במקרה של תאונה:

א. תיעוד ורישום לאחר תאונה
כאשר מתרחשת תאונת דרכים, לא עליכם ולא על אף אחד, ההמלצה הראשונית היא לבצע תיעוד ורישומים. הרישומים והתיעוד יסייעו רבות בהמשך לכתיבת הדו"ח של שמאי רכב עבור חברות הביטוח והגופים השונים.
את מה יש לתעד במקרה של תאונה?
– את השטח שבו קרתה התאונה
– את הרכבים המעורבים בתאונה
יש לתעד בתמונות רבות באמצעות מצלמה או מכשיר טלפון, ומומלץ לצלם גם תמונות וגם וידאו קצר.
בנוסף, יש לרשום את התאריך והשעה המדוייקת שבה קרתה התאונה,
את פרטי הרכבים המעורבים (מומלץ לצלם את טופס רשיון הרכב של כל הרכבים המעורבים, וכן את טופס הביטוח של כל הרכבים המעורבים, ולוודא שהתמונה חדה וברורה. מומלץ לבצע מספר צילומים של כל טופס לייתר ביטחון).
כמו כן, יש לרשום את כל פרטי הנהגים המעורבים בתאונה: שמם, כתובתם ומספרי הטלפון שלהם.
יש לרשום גם את פרטי הביטוח של הרכבים: שם המבוטח, שם חברת הביטוח ומספר הפוליסה.
במידה ולתאונה היו עדים, יש לרשום גם את פרטיהם של העדים.
ב. תיעוד ורישום במידה והייתה פגיעה בגוף
בנוסף לרישום כל האמור לעיל, הרי שבזמן תאונה שארעה בה גם פגיעה בגוף, חלילה, יהיה צורך בהגעת משטרה למקום התאונה. במקרים כאלה, יש לרשום את פרטי השוטר ופרטי תחנת המשטרה שלו. לאחר הנסיעה באמבולנס לבית החולים יוענק לנוסעים שובר על הנסיעה באמבולנס אותו יש לשמור. לאחר בדיקה במיון בבית החולים יש לשמור את הדו"ח על תוצאות הבדיקה.
ג. לא להודות בשום דבר ולא לחתום על שום מסמך המעיד על הודאה באשמה
פרט שחשוב לזכור הוא שלא להודות באשמה ולא לחתום על שום מסמך המעיד על הודאה באשמה.
ד. ליצור קשר עם שמאי רכב מטעמך
כעת, לאחר שכל הפרטים מצויים אצל המבוטח, הוא יוכל לדווח באמצעות שמאי רכב על היקף התאונה ונזק לחברת הביטוח. הדיווח ייכתב כטופס תביעה לחברת הביטוח, אליו יש לצרף את העתקים של כל המסמכים והפרטים שנרשמו לאחר התאונה. המסמכים המקוריים יישארו אצלו למקרה הצורך.

הדרכים לקבלת מירב הפיצויים
קיים פסק דין האוסר על חברות הביטוח לחייב את המבוטחים למנות שמאי רכב מטעם החברה. לאור זאת, לאחר התאונה זכותו של המבוטח לבחור בשמאי פרטי שאינו כפוף לחברת הביטוח. היתרון שבהזמנת שמאי פרטי הוא שהוא אינו כפוף לנהלים ולהנחיות של חברת הביטוח ושומר על האינטרסים של החברה. חשוב לדעת כי בזמן פסק דין זה, שמאים רבים הפכו לעצמאיים. יחד עם זאת, שמאים אלו עדיין כפופים לנהלים ולהנחיות של חברות הביטוח, ומתנהלים על פי האינטרסים של החברה. לעומת זאת, שמאי רכב פרטי הינו שמאי אובייקטיבי שאינו כפוף לאינטרסים ולהנחיות של חברות הביטוח. עובדה זו גורמת לכך שהוא פועל להשגת הפיצוי המרבי המגיע ללקוח מחברת הביטוח אצלה רכבו היה מבוטח, גם במידה שערכו של הרכב ירד מסחרית.

ערעור על החלטת שמאי חברת הביטוח
גם לאחר החלטתו של שמאי רכב מטעם חברת הביטוח, יוכל תמיד המבוטח לערער בשמאי רכב אובייקטיבי מטעמו. המעלה של מינוי שמאי אובייקטיבי, היא שהוא שם לנגד עיניו את הזכויות והאינטרסים של הלקוח באופן מלא, יחד עם פירוט זכויותיו בהתאם לתנאי הפוליסה התקנית. הערכתו של שמאי כזה תביא בסופו של דבר להחזר כספים מחברת הביטוח. בהצגת חשבונית מס מטעם השמאי שנשכר, חברת הביטוח מחויבת לשלם את ההוצאה על שכר הטרחה שלו.

זכויות וחובות של המבוטח ושמאי רכב

רבים מבעלי הרכב רואים בחברת הביטוח את הכתובת הטבעית שתתמוך בהם אם חלילה תתרחש תאונה, ועלות התיקון של הרכב תהיה גבוהה. מסיבה זו, הם בוחרים לשלם לחברת ביטוח סכום חודשי קבוע, בידיעה שיש מי שידאג לתיקון רכבם על כל מקרה שלא יבוא. ביטוח הרכב בחברת ביטוח מבטיחה להם למעשה שלא יאבדו את ערך הנכס, וכאשר הדבר יקרה בגלל תאונה הם יקבלו על כך פיצויים הולמים. יחד עם זאת, רבים אינם טורחים כלל לבדוק את הזכויות והחובות שלהם במסגרת ביטוח הרכב. כאשר הדברים מגיעים לפועל, והם מקבלים לידם את דו"ח שמאות רכב של חברת הביטוח על בדיקת הרכב, הם אינם מבינים כלל מדוע הדו"ח מיטיב עם חברת הביטוח ולא מעניק להם פיצוי הוגן כמבוטחים וותיקים ונאמנים. אז לפני שהקערה תתהפך על פיה, מובאים לפניכם הזכויות והחובות שלכם כמבוטחים.

מה תפקידו של שמאי רכב?

תפקידו הרשמי של שמאי הרכב הוא להעריך את הנזק שנגרם לרכב אשר היה מעורב בתאונה. מתוקף תפקיד זה על שמאי הרכב להיות אובייקטיבי ביותר, ולפעול בצורה הוגנת ושקולה. לחוות דעתו של השמאי ישנה חשיבות רבה, שכן על פיה יוחלט אם ירד ערכו של הרכב ובכמה אחוזים. בהתאם להערכה זו, מעבר לעלות התיקון, ייקבע הפיצוי הכספי שמגיע לנהג. בכדי שההליך יתבצע בצורה הוגנת ללא הפליית אחד הצדדים- הן הלקוח והן חברת הביטוח, האובייקטיביות של שמאי הרכב הופכת להיות חשובה מעין כמותה.


חיים שריקי, מעניק שירותי שמאות בתחומים רבים ומגוונים, ומתמחה בתחום של שמאות רכב לכל סוגי הרכבים, לרבות רכבים פרטיים ורכבי שטח, אוטובוסים, משאיות, אופנועים וצמ"ה. אם אתם רוצים חוות דעת מקצועית מידי איש מקצוע אמין ומנוסה, אל תהססו. שיחת טלפון אחת, ותוכלו ליהנות משירותי שמאות מקצועיים, אמינים ואיכותיים.