נזקי גשם, סערה והצפה – מי מכסה את הנזקים ?

במהלך הסערה שפקדה אותנו לאחרונה, פנו אלי אזרחים רבים בשאלות היסטריות של חוסר אונים מכוון שחברות הביטוח התנערו מאחריותם. 

לדוגמא מהמקרה האחרון, פנה אלי אזרח תמים בשאלה,

 "עף לי דוד השמש עם הקולטים, פניתי לחברת הביטוח ובתשובה אמרו לי כי המקרה לא מבוטח וכי נזק זה אינו מכוסה". 

אז יש לי חדשות בשבילכם – תנאי הפוליסה של כל ביטוח דירה מכסות את כלל המבוטחים וכל אלו שרוכשים ביטוח דירה, רכוש גם במסגרת לקיחת משכנתא, המקרים הללו מכוסים מפני נזקי סערה, גשם ושלג. שכן מדובר בתנאי מובנה של הפוליסה התקנית המעוגנת בחוק.

בעניין שאלתו של הלקוח התמים לשמאי רכוש נבהיר מפורשות כי המקרה הנ"ל מכוסה בפוליסת ביטוח  משום שהדוד השמש והקולטים היו מחוברים לדירה, כמו גם אם מדובר בפרגולה ו/או סוכך שמחובר לקירות הדירה והם ניזוקו בסערה המקרה מכוסה בפוליסת הביטוח. 

לשאלת חברת הביטוח מהי ההגדרה של שיטפון וסערה? בעיון במספר פוליסות של חברות ביטוח לא ראיתי הגדרה ברורה למקרים הללו ולכן זהו נושא שנתון למחלוקת.

במקרים הללו, חברות הביטוח והמבוטחים בדרך כלל נעזרים בדוח של תחנה המטאורולוגית, ובהתאם נקבעת עוצמת הרוחות וקיומה של הסערה אם בכלל והכל תלוי בעוצמת הרוח באותו יום,בכל מקרה בתביעות לבית המשפט תטען חברת הביטוח כי מדובר בנזק כתוצאה מכוח עליון ואינו מכוסה בפוליסה, אבל למזלנו הרב מרבים השופטים במדינת ישראל מכירים את התירוצים של חברות הביטוח ועושים ככל שביכולתם למצות את הצדק, תוך התחשבות באותו אזרח תמים שעומד כולו רועד בבית המשפט מול נציגי הטייקונים להלן המייצגים אשר אלו האחרונים מתפרנסים יפה מדחיות של תביעות ומבלים את רוב זמנם באולמות בתי המשפט. 

נחזור לענייני דוד השמש – בעת נזקי קרה,.. המים בדוד קופאים ונגרמים נזקים בחיבורי הצנרת בקולטים ו/או בצנרת, האם המקרה מכוסה? לדעתי כן, ניתן למצוא פתרון במסגרת נזקי צנרת מים אשר מכוסים בפוליסת ביטוח. 

נושא נזקי רכב כתוצאה מנפילת עצים, בורות שנוצרו בכביש מהגשמים, הצפת דירה כתוצאה מהעדר ניקוז כמו שרואים בתמונה.. 

במקרים הללו ניתן לתבוע את הרשויות המקומיות בעיר, בכפר ו/או כל סמכות אחרת בישוב – מקרים הללו מכוסים בביטוח של אותם רשויות. 

לסיכום נבהיר כי פשוטי העם, ידעו כי אם הם יעזו לתבוע את זכויותיהם בבית המשפט. שכן שיטת "מצליח" של הנתבעים והשמאים מטעמם, הובילה לכך שבתי המשפט הוצפו עד לעייפה בתביעות של מוכי גורל.                             

בהצלחה..

רוצים לדעת יותר?

ניתן להתקשר לחיים שריקי השמאי

054-6800905

תוכן המאמר אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו חסין מטעויות והשמטות ואין להסתמך עליו בביצוע ו/או מפעולה כלשהי.