שמאי רכוש משכורת

כפי הידוע לנו היום במדינת ישראל חסרים בעלי מקצוע מובילים בשוק כמו לדוגמא: חשמלאים, בנאים, רופאים אחיות, מטפלות לקשישים, שפים, רתכים, נגרים, עובדי מתכת, עובדי מוסכים וכיוצ"ב, ובמיוחד שמאי רכוש וחקלאות.

הבעיה אינה באנשים שמוכנים לעבוד, אלא במחסור בעלי מקצועות המהווה מענה לדרישת שוק העבודה מצב קשה מאוד, שאת וכאשר אנו כיום מצויים במצוקה אמיתית בעיקר על רקע מחסור של בעלי עם ניסיון והכשרה מקצועית מתאימה.

מרבית המקצועות שנזכרו לעיל לחלקם פתרון ובעלי המקצוע הללו מיובאים מרחבי העולם לארצנו הקטנטונת ע"מ למלות את החסר לרבות עמידה בדרישות ובצרכי השוק הישראלי בפרט. 

בסקר שנערך לאחרונה  על ידי האגף למחקר כלכלי של התאחדות התעשיינים, עולה כי 85% מכלל המעסיקים מצביעים על קושי ממשי בגיוס עובדים מקצועיים.

לגבי מקצוע שמאי בכלל ו"שמאי רכוש וחקלאות" בפרט, יודגש כי מאחר וישנם מגוון רחב של נזקים לדוגמא: נזקים אשר נגרמים מפעולות איבה, שריפה, הצפת מי גשמים, נזקי טבע ונפילות עצים, נזקי רטיבות ונזקי מים שונים ומגוונים אשר נגרמים פעם לפעם כמו למשל נזקים אשר נגרמים משכנים המתגוררים מעלינו ו/או נזקי רכוש כתוצאה מעבודות קבלן בניה, ייצור ואספקת ארונות מטבח ושיש, נזקי ריהוט, נזקי פריצה, נזקי חבלה בזדון, פשיטות רגל, חלוקת רכוש בפירוד, עיזבון, נזקי קבלנים שונים, נזקי רכוש עקב פגיעה של רכב, נזקי התזת בטון מאתרי בניה למתחם מגורים, נזקי פרוייקטים תמ"א 38 , וכן כל נזק אשר נגדם לרכוש ומיטלטלין מתפקידו של שמאי רכוש להגיע למקום, לבחון, לצלם למדוד ולערוך שומה וחוות דעת מקצועית אשר מגבשת את עלויות פרטי הרכוש והנזקים שצויינו לעיל.

מכאן חובה לזכור כי לא כל שמאי יכול לערוך שומה לרכוש לכל הנזקים שנרשמו מעלה, שכן עליכם לדרוש שמאי רכוש מומחה אשר נושא תעודת שמאי רכוש ממכללה מוכרת תוך בדיקת חברותו באחד הארגונים המייחדים את השמאים כמו לדוגמא לשכת השמאים, איגוד השמאים וארגון שמאי הרכוש בישראל.

לעניין שכרו של השמאי נדגיש כי מקצוע "שמאי רכוש וחקלאות" הינו מקצוע מעניין ומאתגר אשר מעניק הכנסה יציבה ועבודה מעניינת מאוד. על כן דרושים שמאי רכוש וחקלאות רבים אשר מתפקידם לתת מענה מקצועי תוך מתן שירות מהימן לדרישות השוק, שכן לצערנו ולדעתי המקצועית נכון להיום חסרים בישראל כ 1,500 שמאי רכוש מקצוענים עם ניסיון והכשרה מקצועית מתאימה ואשר נושאים תעודת שמאי מוסמך. 

מנתונים עדכניים ובסקר שביצענו עולה כי עם שמאי רכוש עצמאי משתכר בכ 28,000 ₪ נטו לאחר ניקוי הוצאות ומיסים, ואך יותר,  ובעבודתו כשכיר ישתכר שמאי הרכוש והחקלאות בכ 15,000 ₪ לעומת שכר מינימום כיום אשר עומד ע"ס 5,600 ₪ , שימו לב כמעט פי 3 יכול היום להשתכר אותו שמאי רכוש בעבודתו כשכיר בחברה כזו או אחרת. 

עוד יודגש כי ע"פ המידע שיש ברשותנו עולה כי בשנת 2018 נגרמו נזקי רכוש למעלה מ 800 מיליון ₪ אשר התחלקו בשכר טרחה בין כ 230 שמאי רכוש , שכן ע"פ תחקיר עולה כי חלקם של שמאי הרכוש העוסקים בתחום כלל לא מוסמך לבצע שומות לרכוש ואף לא עברו כל הכשרה לימודים בתחום לרבות העובדה כי אלו השמאים אינם נושאים תעודת שמאי רכוש וחקלאות מטעם אירגונים ומכללות המוכרים בתחום. היכן הבעיה? כאשר אותו שמאי מגיע לבית המשפט והשופט שואל את השמאי להציג בפניו תעודת שמאי רכוש, באם לא הציג תעודה מוכרת, חוות דעתו נפסלת במקום. 

שכרו של שמאי רכוש בהפקת חוות דעת מקצועית תלוי באופי עבודתו ומהות הנזק, כך למשל בנזק קטן של עד 5,000 ₪, יכול שמאי רכוש לגבות כ 1,200 ₪ + מע"מ מינימום. 

רוצים גם מקצוע מרתק ומתגמל, אשר יכול לשמש לכם כהכנסה נוספת או כמשרה מלאה? בקרו בעמוד לקבלת פרטים אודות לימודי שמאות מטעם מכללת השמאים 

באשר לנזקים גדולים, שכרו של שמאי רכוש וחקלאות הממוצע יכול להגיע לעשרות אלפי שקלים בכפוף לזמן עבודתו ובכמות למספר הפריטים אותם הוא מעריך.

הכותב חיים שריקי – הינו יו"ר ארגון שמאי רכוש בישראל, ומנהל את "מכללת השמאים"