רכב חשמלי לאחר תאונה – סכנת נפשות

בעשור האחרון נראה כי ישנם ארגונים ויצרני רכב אשר רוצים לשמור על  איכות חיינו ובצדק, ולכן, ישבו אותם חכמים וייצרו רכבים בהנעה חשמלית אשר אינם פולטים מזהמים לסביבה.

תעשייה זו הולכת וגוברת מיום ליום משום שיותר ויותר אנשים מבינים כי העתיד עומד להשתנות, וכך נוצר הביקוש הרב לאור העובדה כי מחירי הדלק בארץ ובעולם כולו מרקיע שחקים.  

עד כה פותחו כבר סוגים רבים של כלי רכב חשמליים אשר נועדו לשימושים שונים החל מקולנועיות ועד למכוניות ממש רגילות וידידותיות לסביבה אשר אינם פולטים עשן. ישנם כמה וכמה סוגי מכוניות חשמליות, הנפוצות שבהן הינם מכוניות הממונעות באמצעות מצבר ונטענות באמצעות מטענים שונים לדוגמא: 

תחנות עגינה, טעינה סלולארית ו/או טעינה ישירה ע"י חיבור מקור הטעינה לשקע החשמלי במתחם מגורינו. 

איפה הבעיה, כאשר הרכב החשמלי חווה תאונה. 

ע"פ התקן העולמי והישראלי בפרט הודגש בפירוש כי עבודות ברכבים חשמליים ייעשו אך ורק על ידי עובדים מוסמכים בהתאם לדרישות המוגדרות בתקן אשר נעזרים בציוד ובאמצעים מיוחדים. כמו כן בעת תיקון ברכב חשמלי יבוצע ניתוק סוללה בהתאם לסוג הפעולה והוראות היצרן, שכן בכל מקרה של ספק או חשש, יבוצע ניתוק סוללה. אשר מחייב לוודא גם ניתוק מקורות המתח הטוענים את הסוללה כנדרש בתקנות הבטיחות בעבודה. 

כמו כן ע"פ התקנות הודגש בבירור כי כל רכב חשמלי הנכנס לשטח העבודה שבמוסך לצורך שירות, יסומן באופן ברור בסימן המוגדר במספר הייחוסW012 בתקן הישראלי ת"י 3864 .  

בעת הטיפול ברכב חשמלי ניתן לעבוד בתא עבודה רגיל של המוסך, ובלבד שהרכב החשמלי יסומן בשילוט ברור המודיע על ניתוק סוללה. אין לבצע טיפול/תיקון חשמלי כל עוד לא בוצע ניתוק סוללה . 

רכב חשמלי שלא בוצע בו ניתוק סוללה יוקף בשרשרת.

בשנים קודמות בוצע ניסוי ע"י ארגון הבטיחות האמריקאי NHTSA ברכבים חשמליים, במהלך הניסוי המדמה התנגשות נראו סימני עשן ועד לבערה של הרכב. חלק מהסיבה להתלקחות הפתאומית זו הפגיעה במערכות חשמל וחיווט הנמצאים לכל אורכו ורוחבו של הרכב בשל היותו כרכב חשמלי. 

בכל הרכבים החשמליים קיים מנגנון חירום שנועד להפסיק את הזרם מהמצברים במקרה של תאונה, אבל אף יצרן יכול להבטיח כי לאחר ניתוק המפסק לא תהיה התלקחות ממגע של חוטים או כבלי חשמל המונחים לאורכו ולרוחבו של הרכב.

בכל מקרה של פגיעה ברכב חשמלי מחויב ה שמאי הרכב לבדוק יישום הוראות החוק וע"פ הוראות של יצרניות הרכב בלבד. 

אבל, אנחנו הישראלים מנסים כל הזמן לחסוך בעלויות ובשל כך נמנעים לתקן את הרכב במוסכי היבואן ובפרט, כאשר יש תאונה ברכב נציגי השירות של חברת הביטוח יעשו ככל שביכולתם לשכנע את בעל הרכב לתקן במוסך הסדר מטעם חברת הביטוח.

מכן נציין כי; יישום הנחיית נציגי חברת הביטוח להפנות את בעל הרכב לתיקון במוסך הסדר מהווה סכנת התלקחות ו/או פגיעה במערכות חשמל ומחשבים של הרכב בזמן תיקון כאשר ינסו להשחיז או לנסר חלק מהרכב.

בעקבות כך פרסם לאחרונה משרד התחבורה הודעה האוסרת על כל מוסך לטפל ברכב חשמלי או היברידי אם עובדיו לא עברו קורס מיוחד המסמיך אותם לטפל ברכב היברידי. 

בנוסף לכך, אגף הרכב מחייב כיום כל אדם הנותן שירות לרכב חשמלי או היברידי להכיר את כללי הבטיחות והמגבלות הקיימות ברכב היברידי לפני מתן השירות ומטיל אחריות על המנהל המקצועי של המוסך להבהיר את הכללים לכל עובדי המוסך. 

אז יש הנחיות ועשרות הוראות של משרד התחבורה שלא מיושמות ע"י המוסכים, בסופו של יום אני כשמאי רכב משוכנע ובטוח כי כל עוד לא נגרם אסון חלילה אזי אין טעם לטפל בתופעה, אבל כשקורה משהו, כולם משתמטים מאחריות וממציאים מיליון סיבות למה זה קרה. 

רוצים לדעת יותר?

התקשרו לחיים שריקי שמאי רכב מוסמך

שמאי מומחה לבית המשפט

054-6800905