שמאות רכוש בנזקי תמ"א 38 והתמוטטות תקרה בבניין

בשנים האחרונות החלו בתוכנית מתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה אשר נקראת בימים הללו תמ"א 38.בהזדמנות זו, באו הקבלנים והוסיפו קומות מעל הבניין אשר נמכרים בלא מעט כסף.מכאן נדגיש כי במהלך עבודות תמ"א 38 ישנם עשרות אם לא מאות תקלות ונזקים שנגרמים לדירות הקיימות, פעם אחת בנזקי מים, מפולות של קירות ותקרות וכיוצ"ב אשר מתפקידו של השמאי רכוש לאמוד את הנזקים בכדי לתבוע את הקבלן.

לעניין הכתבה, מדובר בפרוייקט תמ"א 38 באזור הדרום אשר הופסק ע"י משרד העבודה עקב ליקויי בטיחות קשים עד לסיכון חיי אדם. 

בשיחות שקיימתי עם הדיירים הבניין עולה כי במהלך עבודות הקבלן נגרמו נזילות מים במתחם דירתם אשר גרמו לנזקים ברכושם.כמו כן הוסיפו  כי סבלו לא פעם מדליפות גז, הפסקות חשמל לרבות חדירת פועלי הבניין לדירתם ללא רשות תוך העלמות חפצי ערך לא מעטים אשר גרמו לעוגמת נפש וסיוט. 

שכנה אחרת הוסיפה כי במהלך עבודות הקבלן, ניזוקו מנועי המזגנים, נשברו התריסים והחלונות מעוצמת יציקות הבטון.מה שגרם להפסקת עבודות הבניה בבניין ע"י מפקח בניה מטעם משרד העבודה הוא נפילת תקרה בפיר של המעלית ויצר חור בתקרת לובי כניסה לבניין, עקב קידוח שבוצע ע"י הקבלן , בנס גדול לא נפגע איש. 

בסיור שביצעתי בבניין נוכחתי בשטח עבודה פתוח לרווחה ללא גידור מתאים לרבות העובדה כי יכולתי להיכנס ולשוטט בשטח העבודה ללא מפריע, ללא שילוט מתאים, פיגומים רופפים. עוד נוכחתי בתשתיות מים וביוב חשופים לחלוטין תוך אבחנה במוטות ופסולת ברזל אשר מסוכנת לדיירים ולכל העוברים במקום. 

מכאן נעבור לפרוייקט אחר באזור מרכז הארץ אשר שם נפרץ קיר עקב יציקת מקלט בדירת השכנים, וכל הבטון חדר לדירה ופגע ברכוש והריהוט בדירה – נזק קשה מאוד וכואב. 

נחתום ונציין בפה מלא כי בביצוע תוכניות תמ"א 38 אשר מבוצעים ע"י קבלנים שונים, ישנם כאלו אשר שומרים בקפידה רבה על איכות חיים של אותם דיירים המתגוררים בבניין במהלך עבודות השיפוץ והבניה, מנגד ישנם קבלנים אשר לא שמים דגש על כללי הבטיחות, לרבות העדר התחשבות בדיירים תוך שאנחנו כ שמאי רכוש מוזמנים לא פעם לערוך שומות לנזקי תמ"א שנגרמו ע"י הקבלנים, נזקים ההלו. 

לסיכום: אני באופן אישי לא הייתי רוצה לגור באתר בניה ולא הייתי חותם בהסכמתי להתחיל את הפרוייקט עד לקבלת דיור חלופי ו/או קבלת פיצוי כספי הוגן לשם מעבר לדירה אחרת עד לגמר העבודות, תוך פינוי כל הרכוש והריהוט בדירה.

עוד יובהר כי השהות בבניין בו מתבצעות עבודות תמ"א 38, מצריך מאותם בעלי הדירות המון סבלנות, קיום שיחות עם המפקח הבניה, והארת ו/או אזהרה מפני מפגעים כאלו ואחרים. 

כמובן שמומלץ לצלם את המפגעים, להתריע למפקח ואם לא מטופל מיידית אתם מוזמנים להגיש תלונה למחלקת ההנדסה בעירייה ובמקביל למפקח הראשי של משרד העבודה, תוך צירוף תצלומי הליקויים. 

קריאת שורות הללו מעשירה את ידיעותיהם של ציבור הקוראים תוך מימוש זכויותיהם מול אותם קבלני בניה בפרויקט התחדשות עירונית תמ"א 38 


רוצים לדעת יותר

ניתן להתקשר לשמאי חיים שריקי

054-6800905

תוכן המאמר אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו חסין מטעויות והשמטות ואין להסתמך עליו בביצוע ו/או מפעולה כלשהי.